Cum creezi un bot de WhatsApp fara cunostinte tehnice avansate

Probabil ca exista o multime de tutoriale si solutii despre cum sa creezi un bot sau automatizare cu WhatsApp, dar sigur nu gasesti toate raspunsurile intr-un singur loc si va trebui sa faci ceva research pentru ca sunt foarte multe spete de lucru. Eu am facut un bot si iti spun care sunt pasii pe care i-am urmat saptamana trecuta, August 2021. Ce vei vedea mai jos sunt detalii despre crearea unui cont de WhatsApp pe un numar de telefon din Romania.

In primul, trebuie sa te asiguri ca indeplinesti urmatoarele cerinte:

  • Un numar de telefon pe care sa iti instalezi WhatsApp for business – nu instala inca
  • Un website si o adresa de email asociata website-ului
  • Un cont de Facebook business pentru ca aici vei face o cerere la Facebook pentru validarea contului de WhatsApp
  • Ti-ai facut o strategie in care stii ce vrei de la solutia asta si eventual care sunt obiectivele
  • Stii cum sa masori ROI solutiei de automatizare sau sa ai niste KPIs

Pasul 1 – Setup initial pentru aprobarea numarului de catre Facebook, detinatorul WhatsApp

  • Inainte de a intreprinde orice activitate, ar fi sa citesti politica WhatsApp for business, dar si mai multe detalii despre cum functioneaza WhatsApp for business prin comparatie cu WhatsApp simplu si care sunt limitarile.
  • Trebuie sa ai la dispozitie un Facebook Business Manager ID. Daca nu ai, il poti crea aici si navighezi la Business Settings > Business Info. Daca nu ai cont/ pagina business, va trebui sa-ti creezi unul.
  • Aici vei trece printr-un proces de validare juridica. Adica ti se va cere sa adaugi copii ale certificatului de inregistrare a companiei care trebuie tradus in limba engleza si trebuie sa aiba semnatura unui traducator autorizat.
  • Aici vei mai adauga si o copie a unui act pe care sa se vada denumirea firmei si adresa sediului social. Poti adauga facturi de utilitati, extrase de cont, etc. Mai multe detalii gasesti aici.
  • Numele pe care il vei avea asociat contului de WhatsApp for business va trebui sa fie identic cu denumirea firmei de pe copia CUI.
  • Asigura-te ca vei completa toate campurile intr-un mod cat se poate de corect si onest. Fii atent la toate detaliile. Daca pe CUI scrie FIRMA SRL, in campul de denumire firma scrii FIRMA SRL, nu S.C. FIRMA S.R.L.
  • Va trebui sa adaugi un site in proprietatea ta. Vei vedea toti pasii in procesul de inregistare. Fi adaugi un cod in <head> fie incarci un fisier in root-ul site-ului.
  • Asigura-te ca pe site, in prima pagina, ai notat, pe undeva, denumirea firmei asa cum este scris in CUI.

Vei mai avea cateva campuri de completat, insa acestea sunt date si informatii triviale si nu le-am mai enumerat. Desi ei spun ca procesarea informatiilor si acordul lor dureaza pana la 20 de zile, la mine s-a rezolvat in 48h. Daca vei fi respins, reverifica informatiile de aici pentru ca ei nu-ti spun intotdeauna care sunt motivele respingerii decat daca au legatura cu campurile completate.

Pasul 2 – Care sunt pasii pe care trebuie sa-i urmezi dupa ce ti-a fost aprobat contul

  • Odata aprobat contul de WhatsApp, ca sa poti automatiza chestii, va trebui sa-ti creezi un cont la un furnizor care integreaza API-ul de la WhatsApp. Printre solutiile disponibile gasesti Twilio sau 1Wati.io – pe care eu il folosesc.
  • Trebuie sa intelegi care sunt preturile pentru WhatsApp for business si solutiile pentru automatizare.
    • In primul rand, WhatsApp nu te taxeaza pe tine, beneficiarul final.
    • WhatsApp taxeaza furnizorul de solutie de automatizare pe care tu l-ai antamat. WhatsApp pune la dispozitie furnizorului o solutie API pe care acesta o refactureaza catre tine in diferite moduri. Furnizorul fie iti serveste acel API, fie iti ofera solutii construite de el pe baza acelui API, cel putin in cazul Wati.io
    • In cazul Wati.io, pe scurt, preturile sunt disponibile aici. Pe langa aceste preturi, trebuie sa stii ca pot exista costuri suplimentare daca folosesti WhatsApp templates. Un cost suplimentar ar fi daca ai opta pentru varianta PRO, cea care contine un advanced flow builder, ceea ce e misto, dar iti va genera un cost de minimum 100$/ luna.
  • Dupa ce alegi solutia de mai sus, va trebui sa continui procesul de onboarding specific solutiei alese, insa acesta nu este complicat atat timp cat ai deja numarul de telefon validat de Facebook pentru a utiliza WhatsApp for business. Odata inregistrat pe o solutie, daca vrei sa faci switch catre alta, va trebui sa faci cativa pasi 2suplimentari.
  • Odata inrolat in solutia aleasa, poti incepe sa faci configurarea dorita. Despre configurare nu vreau sa scriu pentru ca asta ar insemna sa duplic knowledgebase-ul solutiei alese.
  • Pentru Wati.io, uite aici tutorialele pregatite de catre ei. Odata inrolat in solutia lor, vei putea testa functionalitate utilizand un mediu virtual de testare – sandbox. Dupa ce te acomodezi cu solutia Wati si testezi ce vrei sub mediul de testare, vei putea intra direct intr-un mediu real – productie – in care sa iti faci setarile dorite.
  • Wati este o solutie decenta si destul de simplu de configurat. Este posibil sa te izbesti de niste termeni foarte pomposi care suna foarte complicat, insa daca ai rabdare si citesti documentatia + google, vei reusi sa faci asta fara nicio problema. Ca bagaj necesar de knowhow as aminti:
    • intelegere tehnica a cum functioneaza software-ul
    • intelegi ce inseamna workflow
    • stii sa folosesti logica conditionala

Pasul 3 – Documenteaza-te putin mai mult despre ce poti automatiza si integra in continuare u WhatsApp + Wati.io + rest of the world

Wati.io este un SaaS care s-a lansat in Vietnam si ulterior si-au mutat sediul prin Hong Kong. Ii puteti gasi si pe LinkedIn. Wati este un produs sub umbrela Clare.ai, o solutie mai avansata cu ceva algoritmi de programare neuro lingvistica si care are clienti enterprise in Asia. Wati.io este relativ recent lansat in piata globala.

Aici ai lista cu toate integrarile pe care le poti face cu Wati. As vrea sa scot in evidenta integrarile care se potrivesc multor companii din Romania si anume:

Nu stiu cate stii despre Zapier, dar este un tool care iti permite sa automatizezi cam… orice. Inclusiv sa treci automatizari prin Social Media.

Uite un flow pentru E-Commerce pe care il poti realiza acum in Wati

Apropo de WhatsApp si botul de automatizare, trebuie sa stii o chestie foarte importanta. Tu nu poti trimite mesaje clientilor dupa 24h de la ultimul lor raspuns. Pentru ca e normal, WhatsApp nu vrea sa-i fie spamati utilizatorii. In schimb, WhatsApp iti ofera o parghie de a initia o discutie cu utilizatorii, insa doar daca acestia accepta propunerea ta. Aceasta propunere poate veni doar sub forma unui Template Message pe care il poti crea in platforma. Acest template trebuie sa respecte mai multe cerinte si, dupa ce a fost creat, trebuie trimis la WhatsApp (e un proces automat) pentru aprobare. De regula dureaza max. 30 minute aprobarea. Daca ai citit cerintele de mai sus, trebuie sa stii ca in afara de faptul ca trebuie sa te incadrezi cu toate, exista sanse sa fie respins fara niciun motiv daca au cel mai mic semn de suspiciune. Daca esti creativ – si roman – si faci tu o Θ™ustΔƒ ca nu se prind ei – tine minte ca WhatsApp are o functionalitate prin care utilizatorii iti pot da report. Daca te-au gasit vinovat pentru spam sau crearea artificiala de avantaje si ocolirea regulamentului, probabil iti iei adio de la unul dintre cele mai puternice tool-uri de comunicare cu clientii tai. Mai citeste si despre Template Messages aici si despre cum poti face broadcasting (gen newsletter) ca in poza de mai jos.

In Wati poti avea echipe si membri. Cu ajutorul acestora, poti face routing la mesaje. Adica preiei un mesaj, il clasifici cu ajutorul botului adica afli daca vrea la vanzari, garantii, service, etc. si dupa il transferi automat la echipa sau membru. WhatsApp for business, prin Wati, poate fi accesat de pe n dispozitive, de catre n utilizatori. Fiecare utilizator are contul lui si de fiecare data cand i se asociara (routing) o conversatie, acesta primeste o notificare de la browser si poate prelua conversatia. Este un fel de CRM.

Probabil ca cel mai puternic feature este capacitatea de a te folosi de cuvinte cheie, denumit Keyword Action la ei. Este foarte misto keyword matching threshold-ul pus la dispozitie, conform imaginii de mai jos.

Keyword matching

iar lista de actiuni disponibile iti permite sa faci practic orice, conform gif-ului de mai jos.

Reply actions after keyword matching

Deci, trimiti fisiere media, documente, whatever. Si daca te ajuti de Flow Builder, sky is the limit.

Pasul 3 – Daca ai nevoie de mai multe detalii sau vrei sa adaugi sau dezbati subiectul, da mai jos cu subsemnatul prin comentarii.

Acest articol de tip tutorial nu este unul exhaustiv si chiar am de gand sa-l actualizez. Probabil ca o sa ii dau si o structura mai buna, o sa pun si ceva anchors ca sa fie mai usor de citit, dar acum este ok-ish structurat pentru cine vrea sa invete. Deci, ajuta-ma sa construiesc articolul asta cu informatii mai multe si mai bune.


Legenda

1 – Wati.io este o solutie recent aparuta, este stabila, insa partea de UI/UX este destul de confuza, mai ales partea de inregistrare/ inrolare.

2 – Daca vrei sa schimbi solutia din Twilio in Wati sau orice altceva, va trebui sa-ti stergi contul de WhatsApp for business din solutia sursa si sa-l adaugi in solutia destinatie. Fii atent sa faci un backup al datelor. Urmeaza procedurile indicate de fiecare platforma in parte.

3 – Momentan doar 2 triggers implementati pentru Wati, dar probabil ca vor veni in curand si altele, mai ales ca ei spun ca integreaza si Integromat, o alta solutie de automatizare asemanatoare cu Zapier.

  • New contact create
  • New incoming message

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *