Agentii de marketing digital din Romania vs Moldova

Pentru unul dintre proiectele la care lucrez, un produs de tip SaaS, imi doresc sa incep partea de strategie de brand, design si comunicare. Pentru a face asta, am selectat o lista de agentii care mi-au placut mie, adica sa nu fie prea, nici foarte. Nu de alta, dar agentiile bune care au deja referinte iti rup capul cand vine vorba despre costuri. Este normal.

Asa ca am am pornit in contactarea celor 3 agentii pe care le-am selectat, dar nu am reusit sa intru in contact real decat cu una singura. De ce? Pai, pentru ca celelalte 2 agentii mi-au cerut, inainte de a merge mai departe, un link la care sa vada despre ce produs este vorba. Si eu le-am explicat ca proiectul nu este public inca, dar ca putem face o prezentare demo dupa ce semnam o clauza de confidentialitate. Si aici ne-am blocat. Nu mi-a mai raspuns niciunul. Nu stiu de ce.

Pentru ca mie-mi place sa-mi complic viata adoptand tot felul de solutii ciudate, m-am gandit la o noua strategie pe baza unei analize care suna cam asa:

Multe dintre companiile de digital marketing sunt full pentru ca, odata cu COVID, comertul online a explodat. Multe agentii romanesti lucreaza deja pentru SUA si Europa de Vest. Numai ca – si asta este iarasi o prezumtie de-ale mele – comertul a online a explodat din cauza lockdown-urilor. Aceste lockdown-uri au aparut si au fost eficiente in tarile unde oamenii sunt mai responsabili sau sunt fortati de catre autoritati. Numai ca eu cred ca slavii de rasarit, tarile vorbitoare de limba rusa, au fost tari unde lockdown-urile au contat, dar nu prea. Acolo nu a fost la fel de mare explozia comertului online. In plus, diferenta culturala si lingvistica limiteaza expunerea agentiilor digitale vorbitoare de rusa in spatiul SUA si Europa, ceea ce face, cred eu, ca ei sa nu fie la fel de ocupati. Pe langa acest factor, m-am gandit si la faptul ca prin Europa avem deja niste standarde de bune practici in materie de brand, design, UI/UX, ceea ce face ca majoritatea proiectelor sa prinda contururi comune. Si eu nu vreau ceva comun. Vreau ceva diferit, asumandu-mi riscurile care vin din asta.

Ca sa-mi fie relativ usor sa intru in discutii cu agentiile vorbitoare de limba rusa, eu nevorbind rusa, m-am gandit sa apelez la agentii din Republica Moldova, o tara unde exista, dpmdv, un pool mare de talent, mai ales in zona creativa. Moldovenii sunt cei care fie ma pot ajuta sa demarez proiectul, fie sa transport cerintele mele catre agentiile native in limba rusa.

Va spun, colaborarea cu moldovenii este MI-NU-NA-TA. Sunt niste oameni deosebiti, calzi si creativi. Agentia cu care lucrez are un singur vorbitor de limba romana, managerul de proiect, iar restul sunt vorbitori nativi de rusa, dar discutam in engleza.

Va si zic ca moldovenii cu care lucrez sunt oameni care merg above & beyond tasks, participa si sunt proactivi, foarte harnici, foarte simpatici si haiosi.

Preturile pentru agentiile de digital marketing din Republica Moldova sunt asemanatoare celor din Romania, cel putin pentru cele medii. Numai ca primesti mult mai mult, atat din punct de vedere al calitatii si dedicarii, cat si a unei experiente culturale foarte interesanta, practic este ca o imersiune intr-o conversatie intr-o limba romana de acum 2 secole, moment in care cuvintele limbii romane au inghetat din cauza ocuparii Basarabiei de țariști. (sigur e nevoie de verifica istorica..)

Nu pot sa nu inchei acest articol fara a va prezenta un tip, un moldovean/ gaugazian, care a participat la Super Star Romania, si care este de un real spectacol.

Artiom Topal, din Gagauzia, o regiune autonoma din Republica Moldova

Leave a comment

Your email address will not be published.